tisdag 14 augusti 2012

Vårt liv....svårt att förstå

Att få tvillingar och samtidigt ha en treåring...tre barn som alla har lika stor rätt att få sina behov tillgodosedda. Två vuxna som ska må bra var och en för sig och framförallt tillsammans. Ett arbete som mannen ska uträtta på bortaplan och ett till som ska uträttad hemma. Mat som ska lagas och helst med lite variation, ett hem som ska städas och en trädgård som ska underhållas. Listan kan göras längre...

Vad försöker jag säga? Inte mer än att vi har häcken full och det verkar bara oändligt svårt för många att förstå det...på riktigt. Och självklart skulle vi inte byta bort det och självklart är vi lyckligast i världen.

Idag surar jag över att vår dispens på förskolan ifrågasätts. Känns lite som man tycker att vi har det lite för bra för att Vera ska få vara 9-14 alla dagar...tänker inte riktigt på att hon ska få SINA behov tillgodosedda inte bara tisdag till torsdag. Visst är jag mamma och det är i grunden min och min mans skyldighet att ansvara för det, men lite hjälp och förståelse på vägen är ju aldrig fel!!
För mig är inte förskolan en barnvakt utan en pedagogisk miljö där min dotter utvecklas på alla möjliga plan. Den miljön kan jag i nuläget inte erbjuda hemma utan det blir istället mycket ensamlek, tv-tittande och datorspelande när jag är själv med alla tre. Det är bara att erkänna. Hon måste anpassa sig till sina småsyrror...inte alltid så kul och lätt att förstå för en treåring. Vi hoppas att det ska lugna ner sig så småningom...men just nu är det bara att gilla läget, annars blir man knäpp!

Svårt att förstå....kanske.

1 kommentar:

  1. Håller med till 100%. Lovar att det lugnat sig lite när de små blir lite större. Har en 3 åring och en 1 åring:) mkt bättre nu och börjat faktiskt se ljuset i tunneln;) kram

    SvaraRadera