tisdag 19 juni 2012

Jag då?!

Efter en utbrottsavfärd mot förskolan så hyfsade det till sig och vi myste och kramade hej då till storasyster innan vi gick hem igen i blåsten. Vet inte om det bara är tillfälligheter, men det verkar som om Greta inte är så förtjust i att ligga i vagnen när det blåser mycket. Kanske låter det konstigt i hennes lilla bubbla?

Morgonen är ju, som jag berättat tidigare, en orgie i stressmoment och idag är det inget undantag. Ett val jag gör är att ligga kvar så länge som möjligt...dels för att jag är sååå morgontrött, men också för att jag inte får nån annan vila under dagen. Alltså hinner jag inte äta frukost innan det drar igång med styr och fix. Jag kommer hem från förskolan ungefär kvart över nio och då vill jag gärna kunna sätta mig framför datorn (i brist på dagstidning) med en latte och ett par mackor.

Men så här var det idag som så många andra dagar...jag kommer innanför dörren med vagnen och då vill Greta upp. Sätter ner henne i babysittern och börjar plocka frenetiskt i köket för att få det hyfsat rent. Det ena leder till det andra och jag är snart i vardagsrummet där de behövs plockas också. Kommer på att det nog är smart om jag gör mig lite frukost innan världskriget bryter ut.
Sätter således igång espressomaskinen och värmer mjölk. Hittar som tur är lite bröd i frysen. Nu vaknar Selma i vagnen. Upp med henne och ner i babysittern. Greta börjar knorra om mat och jag kommer på att det bara finns en halv flaska ersättning i kylen. Koka mer och när det är klart så låter Selma mig veta att hon minsann vill ha mat också och det är med det samma! På den lilla tid det tar att hälla upp det på flaska, hämta handdukar och ge droppar så har jag två hysteriska damer. Som sen inte äter upp allt! Grrr... Greta hinner under tiden lägga en av dagens laddningar i blöjan...och sitter man i babysittern ska man snabbt vara där och byta om man inte vill byta hela dagens outfit. Jag hann på sekunden kan vi väl säga idag! Medans Greta och jag byter så tappar Selma flaskan och då bryter helvetet lös igen. Andas! Tillbaka i köket och försöka få i damerna mer mat. Numer så sitter eller ligger de inte speciellt stilla när de äter så det är ingen lätt match. Selma meddelar igen att hon behöver rapa, men det kommer ingen j-kla rap. Nej, vi skiter i mer mat och så försöker vi få er lugna istället.


Det funkade ju en liten stund och jag hann äta min frukost och påbörja det här inlägget. Sen var det två trötta tjejer som satt här. Selma höll på att somna, så jag la ner dom i vagnen och gick ut med dom en kortis till. Greta somnade direkt men Selma höll låda och vägrade sova helt plötsligt. In igen...för de var sannerligen inget mysväder ute trots solen som tittade fram ibland. Upp med Selma och mysa lite i knät innan hon blev så trött att hon kunde somna hos mig...och puh...nu är klockan kvart över elva och de ligger båda i vagnen och sover.

Undrade någon vad jag gör om dagarna?!

Idag känner jag mig lite matt och hängig efter gårdagens magbesvär. Lite "tyck synd om mig idag". Tänkte imorse när Selma tjöt hysteriskt efter mat, att varför kan inte jag få lägga mig ner och tjuta efter frukost? Hallå...jag då? T ska på avslutningskalas ikväll med jobbet och samtidigt har mitt jobb fest för personalen. T kan ju som chef inte riktigt välja, så i dom fallen när det krockar är det ju jag som får stryka på foten. Idag känns det så orättvist! Jag vill med vara bara Mia och umgås med andra vuxna utan att ha barn med och helst utan att behöva prata barn! Den egentid jag hinner med och känner att jag kan ta är att ibland åka och handla själv...buhu, buhu.

Nej, nu måste jag välja. Antingen slänger jag mig i soffan framför "Hem till gården" eller nåt eller så tar jag tag i rentvätten eller nåt av de andra tusen projekten. Soffan it is!

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar